Nehepp

Det blev ingen planritning över huset gjord. Det var skitsvårt, först försökte jag rita i Paint, men skalan blev konstig och det blev döda utrymmen och... Ja, inte bra alls. Sen tog jag fram rutpapper och linjal, men då hördes en duns från vardagsrummet och i samma sekund fattar jag vad det är: En av våra två kattungar (9 månader i och för sig) har hoppat ned i ett litet utrymme mellan två bokhyllor i ett hörn (om ni fattar, obefintliga läsare?) där en av gammelkatterna (kallad Embla fettröv) i morse puttade ned en ljusstake i glas. Naturligtvis låg glaskrosset kvar (lat/glömsk, välj själv) och Asta (numera Asta korkskalle) hoppade ned i det. Så, den engagerade matten rusar dit och hittar en katta som blöder från tassen, förstås.

Jag hade inte tänkt tala om mitt yrke, men det blev ju direkt uppenbart att det annars är svårt att förklara, jag är veterinär, men arbetar med papper. Skärsår tycker jag inte om. Men djurens (och de vita mattornas) vän är jag, så Asta skyndades in på toaletten för undersökning och behandling. Lite darrande ser jag att det är ett ca 0,5 cm långt skärsår i en av trampdynorna och vad göra? Jag har ju ingen veterinärklinik hemma direkt. Rafs rafs i badrumsskåpet (med Asta i ena handen eftersom även badrummet innehåller en vit matta) och närmast ligger storebror F´s Musse Pigg-plåster. Jag pressar ihop såret lite och klämmer dit plåstret och släpper ned katten. Efter ca 10 sekunders skakande av tassen är plåstret av. Förstås. Men det som var bra var att Asta lekte med det i stället för att slicka på såret. En tag i alla fall. Eftersom jag är en så kattvän ville jag inte lämna henne ensam på toaletten, så vi satt där tillsammans en stund.

När vi ändå var där passade jag på att kela lite med henne på golvet och då upptäcker jag att det drar något vansinnigt från en springa mellan golvet och dörrfodret till toalettdörren. Så nu har jag knölat in en massa toapapper i diverse springor där och sen tröttnade jag på att vara på toaletten så nu vandar Asta omkring med sin småblödande tass och jag sitter här.

Klockan är ett och jag ska alldeles strax åka och hämta storebror på dagis och jag har inte ätit lunch och inte gjort kattlådorna. Och fortafarnde ligger glaskrosset kvar. Men det drar inte (så mycket) på toaletten i alla fall.

Planritningen blir väl gjord lagom tills jag ska in på hemmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0